Ha det bäst!

Hälsa och sund livsstil för alla

Ha det bäst!

Följ med på din hälsoresa. Det går att få ett bra liv och en god hälsa, med det kan vara svårare att komma igång. Vi kan alla känna att det är trögt att få igång de där goda vanorna. Man vet så väl i teorin hur man ska göra, men när det väl kommer till att dra på sig jogging-, eller promenadskorna och ge sig ut i naturen då kommer tröttheten, och vi stannar kvar i soffan framför TV:n.

Börja dagen på rätt sätt

Då är det bättre att börja med en ingefärsshot med spenat, äpple och lite chili. Den ger dig nämligen den där extra orken som verkligen får dig att ta på träningskläderna, som ger dig orken att ta dig utanför dörren. När du sedan drar in frisk luft, kommer orken och du klarar av att nå dina mål. Och alla mål nås genom att ta det första steget. Ett litet steg räcker, sedan kommer resten av sig själv.

Träning anpassat för dig

Här tar vi upp allt som har med en god och sund livsstil att göra. Vad dom är sunt och samtidigt gott, vilken träning man bör göra, om man har ont i kroppen, är lite förkyld, för att bli starkare, få bättre kondition eller bara för att bli starkare. Vi tar upp vilken slags motion som är bra i olika åldrar. Vilka slags träningskläder som passar bäst anpassat för träningen, vilka skor som passar för olika slags träning och vad som är viktigt att tänka på i anslutning till träning. 

Livsstil som ger mer

Vi tar också upp allt som gör livet värt att leva, sådant som ger guldkant i tillvaron, som gör att vi mår bra och som får andra att också göra det. Bland det som gör att vi mår bra, finns det några knep som får oss på bättre humör. Här tipsar vi om några.

1. På morgonen

Det är inte alla som hoppar upp ur sängen och utbrister – hurra –när väckarklockan ringer. Flertalet av oss behöver lite tid för att väcka kroppen ur sin sömn. Några koppar kaffe är bra. Det gör oss pigga. Något annat som hjälper till att pigga upp, är en snabb yoga precis när du har vaknat.

  1. Sträck på hela kroppen. Sträck sedan långsamt händerna ovanför huvudet. För samman handflata mot handflata.
  2. Böj dig sedan långsamt framåt, låt händerna sträckas utåt sidorna och följa med när du böjer dig framåt.
  3. Häng med överkroppen mot golvet, utan att böja på benen.
  4. Sträck på dig och för samman händerna på nytt ovanför huvudet, handflata mot handflata.

Detta är en yogaövning som kallas "solhälsningen" och som man gör varje gång i början av ett yoga pass. Du väcker kroppen på ett mjukt sätt och samtidigt rör du på hela kroppen i denna övning.

2. Mitt på dagen

När du har kommit så här långt under dagen, är det dags för nästa del i yogaövning. Du behöver ett mjukt underlag, till exempel en matta.

  1. Nu går du ner på alla fyra, med sträckta ben.
  2. Sträck ut ryggen så långt du bara kan medan du står på alla fyra.
  3. Böj benen om du behöver det för att sträcka ut ryggen medan du håller kvar dina händer på mattan.

Detta kallas "hunden" i Yoga. Denna rörelse är bra, för den hjälper dig att sträcka ut hela din rygg. Våra ryggar blir ganska så belastade under dagarna, oberoende om vi sittter eller rör på oss genom att gå. Då kan det vara skönt att göra den här "hunden" för att få sträcka ut ryggen helt och hållet någon gång under dagen.

3. På kvällen

Snart är det dags att lägga sig och sova. Att lägga sig för natten direkt efter att man har tittat på TV, eller i sin mobil är inte bra för sömnen. Våra TV-apparater, liksom våra datorer och mobiler ger ifrån sig ett blått sken som gör oss pigga när vi tittar på dem. Då är det bäst att du lägger dem ifrån dig åtminstone en halv timme innan läggdags.

  1. Lägg eller sätt dig i en så bekväm ställning som du bara kan. Slut ögonen. 
  2. Gå igenom din kropp, från huvudet och neråt, när du bestämmer dig för att huvudet blir tungt. Halsen blir tung och slappnar av, liksom bröstkorgen, armarna, magen, rumpan och benen.
  3. Gå igenom hela kroppen och tänk dig att du slappnar av i alla muskler, ett i taget. Du intalar dig att hela kroppen är tung och är på väg att ramla genom golvet där du sitter eller ligger.
  4. Ligg så i minst 15-20 minuter innan det är dags att gå och lägga dig.

Sedan kommer du att sova gott och vakna utvilad. Lycka till!

När man bör hyra smoking i Stockholm

26 jun 2019

Behöver du hyra smoking i Stockholm? Det kan man behöva vid ett festligare tillfälle, som till exempel ett bröllop då klädkoden på den skrivna inbjudan har uteblivit. Visste du att om man på inbjudan inte skriver ut någon klädkod alls, och inte har skrivit till exempel "klädsel: kavaj" – då gäller det att alltid bära frack eller smoking? Och står det "klädsel: festdräkt" då är det definitivt frack som gäller. Så säger etikettsreglerna.

Får man en skriftlig inbjudan till en sådan fest, bör man alltid bära det som skrivs i inbjudan. Antagligen vill inbjudaren att det ska bli en riktig fest, med alla etikettsregler, och som bekant är det alltid den som bjuder in, som bestämmer hur festen ska vara och önskar (vänligt men bestämt) hur gästerna ska klä sig; alltså, man tillmötesgår alltid inbjudarens och festvärdens önskemål, om man vill gå på festen förstås.

Köpa smoking ganska kostsamt

Det är ju kanske inte så ofta som man får en så specifik inbjudan. Allt beror på, i vilka sammanhang som man brukar umgås. Har man en sådan umgängeskrets, som kanske ofta bjuder in till dylika fester, kan man skaffa sig en garderob med diverse frackar, smokingar och kostymer. Med sådana kläder bör man även skaffa sig en och annan vana vid etikettsregler. Med sådana kläder och fester brukar man vilja hålla på etiketterna.

Här ger vi några bra tips på vett och etikett:

Besätta en taffel – man sätter sig vid middagsbordet först när värden eller värdinnan ger tecken till detta (oftast genom att hälsa alla välkomna och be alla sätta sig). Ens bordsdam sätter sig till höger om sin bordskavaljer. Den damen ignorerar man inte, vad man än tycker om henne. Istället för man ett lågmält samtal med henne under hela middagen. Först efter middagen kan man mingla med de andra gästerna. Den som sitter till höger om värdinnan, eller värden är hedersgäst. Man sätter inte igång med att äta och dricka förrän värdinnan, eller värden har utbringat en välkomstskål för alla. 

När man skålar – när värdinnan eller värden utbringar en skål, skålar man först med den till höger, sedan med den man har till vänster och sedan med värdinnan eller värden och tittar alla i ögonen innan man dricker ur glaset, sedan höjer man glaset en gång till innan man sätter ner glaset. 

När man äter – man börjar inte äta förrän värdinnan, eller värden säger "varsågoda". Om man sitter vid ett mindre bord, börjar man inte äta förrän alla har fått sin mat. Det är ofta bra om förrätten är kall om man ska vänta på alla. Vid varmrätten brukar man heller inte börja äta förrän alla har fått sin mat. Man börjar alltid med besticken som ligger ytterst bredvid faten och man börjar med glasen till vänster och går sedan från vänster till höger när man dricker ur de olika glasen, förutom det lilla glaset som är till för vatten. Man smackar heller inte när man äter och pratar inte med mat i munnen, man petar heller inte tänderna medan man äter och är man sugen på en snus, så väntar man tills efter maten och alla har stigit upp från bordet. Servetten lägger man i knät medan man äter och man sätter aldrig armbågarna på bordet, det får man göra först vid efterrätten. Besticken lägger man tjugo i fem, medan man ännu äter, medan man lägger dem kvart över fyra, när man har ätit klart.

Följer du dessa etikettsregler, bör du klara av att äta middag som en städad och välklädd man.

 

Tänk att kropp och själ hänger ihop

13 feb 2019

Alla behöver röra sig mer. Vi har en livsstil just nu som innebär alldeles för mycket stillasittande. Det är ingen nyhet, utan något som alltfler inser. Till och med barnen rör sig för lite, våra ungdomar också. Barnen och ungdomar blir skjutsade med bil till och från dagis och skola. Många barn och ungdomar har bra frititdssysselsättningar men långt ifrån alla. När våra barn och ungdomar sedan flyttar hemifrån, tar de med sig de gamla vanorna som inte alltid inkluderar motion. Och frånvaron av motion gör att ungdomarna mår sämre.

Linköpings stad satsar på studenters psykiska hälsa

Fackföreningen Saco har gjort en enkät, kallad Ungdomsbarometern, som blev klar under hösten 2018. Den visar att endast en av tio ungdomar som mår dåligt, psykiskt, söker hjälp och att självmord bland studenter har ökat. Detta har Linköpings stad tagit fasta på och har som en konsekvens av enkäten, satsat på ny verksamhet på universitetet; MiniMaria, Ung Puls och Arena Ryds herrgård som ska alla utgöra nya mötesplatser för studenter med bland annat språkcafé, ge en plats för studier och hålla föreläsningar om bland annat psykisk ohälsa.

Kroppen och själen hänger ihop

Här vill vi slå ett slag för att bli medveten om att kroppen och själen hänger ihop. Det är nu inte så enkelt så att man kan motionera sig ur en depression. Är man deprimerad behöver man absolut göra ett läkarbesök, få medicin och samtalsterapi. Först efter det, men inte mindre viktigt är att också med medicinen och samtalsterapin börja motionera. Det händer något med psyket när man rör på sig.

Detta händer med kroppen vid motion

Blodomloppet kommer igång när man motionerar. Är man ung och student är jogging en bra motionsform. När man joggar rör man på hela kroppen. Du får snabbt en bättre kondition. Blodet strömmare genom kroppen, och framför allt, blodet strömmar genom hjärnan. Du får ett bättre minne med motion och jogging. Och efter motionen och joggingpasset, kommer nämligen det bästa av allt; du får en stor dos endorfiner som strömmar genom kroppen, vilket för att du mår bra.

Motion kan ge nya vänner

Att motionera tillsammans med andra är bland det bästa som du kan göra. Man får nya vänner om man motionerar tillsammans. Har man bestämt med ngåra vänner att motionera, får man peppa varandra att inte sluta motionera, eller att motionera även om man ät trött eller inte har lust. Och vill inte dina vänner motionera med dig, sök upp några som, precis som du vill motionera.